نیازسنجی زیر بنای فرایند آموزش در صندوق است، به هر میزان این مبنا و پایه را تخصصی تر و بر مبنای نیازهای واقعی سازمان بنیان کنیم، فرآیندآموزش در صندوق کارآمدترو اثربخشتر خواهد بود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، مهدی ابراهیمی هژیر مدیرکل آموزش، تشکیلات و روش های صندوق، با اعلام این خبر، گفت: در سال جاری تلاش شد نیازسنجی آموزشی کارآمدی انجام دهیم: فرآیند آموزش به عنوان یکی از مهم ترین فرآیندهای توسعه منابع انسانی می باشد، الگوی استاندارد آموزش متشکل از مراحل استاندارد می باشد و فرآیند آموزش کارکنان از چرخه ذیل پیروی میکند:

مهدی ابراهیمی هژیر با تأکید بر نیازسنجی آموزشی، ادامه داد: نیازسنجی آموزشی کارکنان صندوق در سال جاری از طریق بررسی اطلاعات و اسناد لازم برای تحلیل نیازهای آموزشی کارکنان انجام شد. در انجام نیازسنجی آموزشی حوزههای زیر را مورد تحلیل قرار داده شد و در چارچوب آن دوره های پیشنهادی مورد نیاز ارائه گردید:
تحلیل سازمانی : تحلیل صندوق از طریق استراتژیها، جهت گیریها و برنامه های آینده سازمان یکی از ورودیهای اصلی تعیین نیازهای آموزشی است که معمولا در صندوق مغفول مانده است.
تحلیل شایستگی ها: صندوق برای رسیدن به اهداف خود به چه شایستگیهایی در مشاغل نیاز دارد؟ متصدی شغل برای انجام وظایف(بالاتر از حد متوسط) چه شایستگیهایی میبایست داشته باشد؟(وضع مطلوب)
تحلیل شغل: متصدی شغل چه وظایفی را باید انجام دهد و برای انجام آن به چه دانش، مهارت و ویژگیهایی نیاز دارد.
تحلیل فرد: وضعیت شناسنامه آموزشی هر یک از کارکنان صندوق برای ایفای نقش با عملکرد بالا درصندوق شناسنامه و دورههای آموزشی گذارانده شده در چه سطحی مهارتی قرار دارد؟
تحلیل ارزیابی عملکرد: دوره های پیشنهادی بر اساس ارزیابی عملکرد افراد بررسی شد تا نقش این فرایند در تعریف دوره آموشی مورد نیاز فرد که از عملکرد فرد نشأت گرفته برجسته گردد.
نظرخواهی از مدیر/ فرد: با نظر خواهی از مدیر و خود فرد، از عقاید سطوح مختلف افراد صندوق استفاده شد . این روش در تعيين نيازهای آموزشي واقعی بر در نظر گرفتن زمان و میزان مشارکت افراد تعيين كننده بود.
تحلیل مسائل و اولویت های فردی و سازمانی: در نهایت به بررسی پیشنهادات افراد در زمینه دوره های آموزشی با توجه به مسائل و اولویتهای فردی و سازمانی پرداخته شد.
ارسال نظر